Oslo-Malmö blir fast togrute!

Oslo-Malmö blir fast togrute!

Foto: Nik Nikolla / Unsplash.com

Foto: Nik Nikolla / Unsplash.com

Publisert: 6.08.2025

Og flere nordiske reisemuligheter er angivelig i vente.

I sommer testet Vy markedet for reiser mellom Oslo og Malmö med tog. For første gang på 20 år har man kunnet gå på toget i Oslo, suse gjennom sommervarmen, og gå av i Malmö – uten bytter.

Selskapet melder at ruten var en suksess, og fra desember 2025 blir ruten fast, ifølge NRK. Planen er avganger hver helg som en hovedregel, og daglige avganger gjennom påsken, sommeren og romjula.

Følg med utover høsten – København i vente

Fra Malmö er veien kort til København på den andre siden av Øresundsbroen. Vy samarbeider med det danske DSB om å etablere et togtilbud mellom Oslo og København.

Så, er dette interrail-feriens gjenoppstandelse? Og blir toget et reelt alternativ for norske studenter i København?

Trolig er det et stykke igjen, før man kan gå av toget helt inne i København. Danske DSB har ennå ikke tillatelse til å kjøre i Norge, og selskapet er i prosess med å anskaffe nye togsett til lengre turer.

Men Vy slår likevel fast at det vil bli tog til København, og at de håper å kunne si mer utover høsten om disse planene, ifølge NRK. SJ og Snälltåget skal også ha søkt til Statens jernbanetilsyn om å få kjøre på strekningen Oslo-København.

Dansk-tysk forbindelse åpner nye muligheter i 2029

Som Foreningen Norden har omtalt tidligere, åpner Femern Bælt-forbindelsen – mellom Danmark og Tyskland – nye muligheter i Norden om få år. Når forbindelsen åpner, i 2029, vil en effektiv rute mellom Norden og det øvrige kontinentet åpne seg, både for tog og bil.

Nordisk transportplan?

Utbygging (til dobbeltspor) på togstrekningen Oslo-Göteborg blir særlig aktuelt i sammenhengen. Strekningen omtales ofte som en flaskehals, og mange vil hevde at Norge går glipp av en stor mulighet, om man ikke bygger ut og kobler seg på nabolandene nå.

Dobbeltspor her vil skape en effektiv rute mellom Oslo-Göteborg-Malmö-København, men også videre til Hamburg og det øvrige Europa.

Så gjenstår det å se om landene er klare til å koordinere utbyggingen på norsk og svensk side – eller om man velger å la det skure og gå. Hørte jeg noen si nordisk transportplan? Norden er fremtiden, og vi vil trenge å legge flere planer i fellesskap om vi skal løse utfordringer som går på tvers av grenser.